Bussföraren är en hjälte när tåget står stilla
Den ersättningstrafik som Bergkvara tillhandahåller för några av Sveriges största tågoperatörer behöver ett väloljat maskineri av logistik, förare och fordon. Det kan handla om att 20 bussar behöver finnas på plats inom 20 minuter. En uppgift som kräver planering och flexibilitet.
– Det är jätteviktigt att vi ger bra service med ett leende, säger Ali.
Många av oss har någon gång hört eller läst om inställda tågavgångar. Det kan handla om trasiga elledningar, problem med spåren eller olyckor. Men vad händer när tåget står still? Vi pratar med några av dem som löser problemen när de uppstår.
Ali Haradi jobbar som trafikförman på Bergkvara. Han och fyra kollegor jobbar i skift med linjetrafik och ersättningstrafik vid oplanerade trafikavbrott. De har även fler kollegor som arbetar i Malmö som, bland annat, har hand om ersättningstrafiken för Skånes pågatåg och Öresundstågen. Så länge det finns en buss ute på vägarna så finns någon av dem på kontoret.
Ali Haradi, trafikförman, Kalmar.
– Jag tycker verkligen om mitt jobb. Jag brukar säga en ny dag är en ny möjlighet. Det är så jag känner. Jag vill alltid ge bra service, säger Ali.
Logistik och ett välfungerande nätverk
För att kunna leverera den standard för ersättningstrafik som både uppdragsgivaren och resenärerna förväntar sig krävs ett väl fungerande nätverk – både hos Bergkvara och de underentreprenörer som är en del av leveransen. Ali och hans kollegor har listor på tillgängliga bussförare och börjar ringa runt så fort det kommer ett samtal om ersättningstrafik.
Så snart en resa ställs in eller ett tåg stannar så skaffas det snabbast möjligt fram ersättningsbussar.
– Härom veckan hade jag precis jobbat färdigt mitt skift när de ringde till oss och behövde en buss efter ett stopp på tåget mellan Kalmar och Emmaboda. Jag har alltid på mig min bussuniform så jag satte mig i bussen direkt och kunde vara framme på 20 minuter, berättar Ali.
Resenären kommer alltid först
Stopp i trafiken eller inställda avgångar av planerade tåg ställer till det för den enskilde resenären. Det kan vara flyg som ska hinnas med, släkt som väntar vid nästa station eller ett viktigt möte. Självklart blir många stressade i en sådan situation. Här är det ersättningsförarnas jobb att möta resenärerna med tydlig information och med ett leende.
– Alla som är på resa kommer att ha frågor när det händer något i deras planering. Vi är där för deras skull och jag försöker alltid ge så bra service som möjligt genom att verkligen lyssna och prata med dem. Jag bjuder gärna på ett leende och förklarar att resan kanske tar lite längre tid just den gången men att vi gör allt för att lösa problemen, säger Ali.
Ersättningstrafiken premierar extra snabba insatser
Det är inte alla bussförare som står i listorna för att köra ersättningstrafik men de som gör det kan räkna med att bli kontaktade vid ett stopp.
– Är du ersättningsförare så har du möjlighet till en extra ersättning vid snabbinställelse. Det gör det mer attraktivt att ta de jobben såklart men för de allra flesta är det inte pengarna som avgör utan mer att det känns bra att hjälpa till och att få köra buss, säger Ali.
Telefonen ringer hemma hos föraren
Seth Andersson är en av många förare som, utöver sitt vanliga jobb, även kör ersättningstrafik. Seth är trafikförman och utgår från Simrishamn. I de fall det handlar om att den inställda avgången är planerad så brukar han få reda på det ett par, tre, veckor i förväg annars handlar det om akut inställelse och då räknas varje minut.
Vad tycker du är det som känns speciellt med att köra ersättningstrafik?
– Jag kör skolskjuts om dagarna som anställd på Bergkvara för resursskolan i Simrishamn. Det är ett roligt jobb och det trivs jag med. Ersättningstrafiken har jag bredvid och vid behov. Då täcker jag sträckan Ystad – Simrishamn. Den senaste tiden så är det inte här som tågen vanligtvis har problem så just nu blir det inte så ofta för mig att köra ersättningsbuss men för ett år sedan var jag nog ute två – tre gånger i veckan, berättar Seth.
Vad får du för reaktioner från strandade resenärer?
– De är glada och tacksamma. Många känner igen mig och är lättade över att det är jag som kommer med bussen och säger ”Skönt att det är du som kör. Då kommer jag hem i kväll”. Det känns extra bra. De förstår att jag är där för att hjälpa och inte en del i det som gått snett i deras resa, säger Seth.
Bussen ska kunna ge säkerhet och trygghet
Både Ali och Seth poängterar vikten av att, så snabbt som det är möjligt, hjälpa de resenärer som fått problem under sin resa och att se till att de kommer dit de ska så säkert som möjligt. Det handlar om att i en stressad situation kunna ge den bästa service de kan.
Om du någon gång får åka ersättningsbuss i stället för den planerade tågresan så vet du mer vilket arbete som ligger bakom och kanske känner igen den som ser till att du kommer hem.
Fakta – tågersättningstrafik med buss
Omkring 300 bussar i månaden kör närmare 18 000 kilometer som ersättningstrafik i Sverige och omfattar omkring 15 000 sittplatser.